SALAM AIDILADHA



selamat menyambut hari raya aidiladha kepada seluruh muslimin. hari yang mana disunatkan oleh umat islam untuk menjalani ibadat korban bagi memperingati peristiwa Nabi Ibrahim A.S yang diperintahkan ALLAH S.W.T agar menyembelih putera kesayangan nye Nabi Ismail A.S bagi membuktikan kepatuhan baginda terhadap suruhan ALLAH S.W.T dan ianye menjadi lambang pengorbanan teragung dalam sejarah manusia. dan hari ini juga dimana jemaah haji akan berwukuf di padang arafah. sebagaimana sabda rasulullah s.a.w

"Wukuf yang kamu lakukan pada hari Arafah, sesungguhnya Allah turun ke langit dunia (paling bawah) dan berbangga-bangga dengan kamu kepada malaikat dengan firmanNya "Hamba-hambaKu datang dari segenap pelusuk dunia yang jauh, dalam keadaan tidak terurus dan berdebu-debu tubuh mereka, semata-mata mengharapkan syurgaKu. Jika mereka datang dengan dosa sebanyak bilangan pasir, titisan hujan atau buih di lautan nescaya Aku akan menghapuskan kesemuanya. Allah berfirman : "Keluarlah kamu daripada Arafah dengan dosa yang telah diampunkan daripada kamu dan bagi sesiapa yang kamu meminta ampun untuk mereka."
Hadis ini diriwayatkan oleh Al-Bazzar.


entry kali ni aku nk share ngan korg ibadat korban yang telah berlaku td pagi kat tmpat aku ni.. actually ktorg kat sini sume sanak saudara. means that rumah pakcik n makcik aku hanye sebelah menyebelah aje. ok2..

bgn pg siap2 nk g solat sunat hari raya. mcm biase la ktorg g ngan kete lg 1 sbb maklumla sume adik bradik aku ad blik. huhuhu... selesai solat sunat hari raya around kol 9.10 cm 2 la. trus ke umah nenek antakn nasi dagang yg mak aku uatkan. kejap je pon.. trus blik umah n then lbih kurg kol 10 cm 2 la.. aturcara majlis pon bermula.. (cm skema je ayat) hahahahha... tukar2 baju sume n trus trun tgk la org sembelih lembu... korg view la pic ni eh...


lembu korban...


sanak saudara..


mane aku nye...


lembu 2 da takot la..


saat disembelih..


saat nyawa bercerai dgn jasad


muke sorg2...


muke serius je aku...


tgk ape 2?


proses melapah belulang...








da siap proses melapah...

0 Response to SALAM AIDILADHA

Post a Comment

..::THaNK You FoR ReaDiNG mY eNTry..jGn LupE uTk kOmeN yE::.. keeP bLoGgiNG