Bengkel Pembudayaan Penggunaan Lestari


8hb-10hb yg lepas aku menghadiri bengkel yg mane dianjurkan oleh MACFEA, KPDNKK dengan kerjasama UPM sebagai penaung program tersebut bertempat di Hotel Grand Continental Terengganu. seminar tersebut yg mane disertai oleh ipta dan staf kementerian yg terpilih seluruh pantai timur. program ni menekankan tentang penggunaan lestari dikalangan pengguna yg mane ianye kurang diberi pendedahan tentang perkara tersebut. antara ipta yg terlibat UPM,UMK,UDM,UMT,UITM dan staf dari KPDNKK. jumlah peserta amat terhad iaitu seramai 42 org. penyertaan dr UPM hanye 2 org pelajar iaitu aku ngan Cheku Mastura.

pada sebelah malam iaitu ice breaking n taklimat program. time msok2 dewan tu aku cm kaget la sbb sorg pon aku xkenal la. da la sensorg. aku ni kalo xkenal org mmg pendiam la jwbnye. hahahaha.. aku kenal cheku pon sbb dia group LDK same ngan aku. mmg fasi2 uat kelainan time ice breaking. diaorg suh uatkn jet kertas. n then kat atas kertas 2 tulis nama, kos, universiti ngan sebab dtg program. hahaha.. bila sume da siap. diorg suh kumpul di tepi2 setiap dewan. pas2 diorg suh baling jet yg kitaorg uatkn 2 n then bile diorg ckp stop kte kne amek jet yg pling dekat ngan kite. hehehe.. pas2 kne g depan knalkn diri rakan yg jet dpt td.. hahaha.. aku cm bertuah kot sbb jet yg aku dpt 2 pon mendpt jet yg aku nye.. kire aku knalkn dia n dia knalkn aku.. hahahaha...

antara aktiviti2 yg diorg uat pasal pengenalan penggunaan lestari, pengeluaran lestari, kaedah pengukuran n penggunaan lestari, tingkah laku penggunaan lestari, isu2 penggunaan lestari, pelan tindakan & pembentangan kumpulan.. rase nye xperlu kot aku cite sume ni sbb korg pon bkn tau kn. hahahhaa.. xpela aku conclude jer la. bengkel ni sebenarnye membincangkan tentang keperihatinan "hijau" & "persekitaran" yg mane ramai pengguna masih membuat sambil lewa masalah ini.

pas2 yg pasal pelan tindakan plak diorg mintak kitaorg cadangkan 1 projek utk Universiti masing2 yg mane dpt menerapkan "penggunaan lestari" dan projek tersebut akan dipertimbangkan oleh pihak MACFEA untuk dilaksanakan. senang cite MACFEA ni mmg akan support projek yg mane bersesuaian n memenuhi kepuasan MACFEA.

pe pon mmg banyak la input yg kitorg dpt dari bengkel tersebut. xrugi pon luangkan masa 3 ari la. seyes xtipu. cume mula2 je nk sesuaikn diri ngan kwan2 baru. hehehe.. da la 2 bnyk gler aktiviti yg diorg anjurkan. pas2 kwan2 sume sporting la.

ni la gambar yg sempat aku capture time bengkel 2..


suasana dalam dewan


barisan penceramah & fasi


gadis2 yg memeriahkan suasana..


wah khusyuk sume taklimat


ha.. lipat2 bia smpai jd jet ye..


boeing 747 aku siap...


men baling2 jet


ni la aku ckp td.. ktorg mmg bertuah la..


group discussion. muke seyes je


senyum.. hihihihi


before presentation


wah confidence je aku present..


bincang sblom present


buat2 sibuk je aku ni


ahli kumpulanku...



perasan x kitorg pkai bju same...


meluahkan idea masing2...


muke buat2 pham...


jejaka sasa.. ahaks..


last day...


buat2 pening.. hahahha...

that's all.. hehehehe..

p/s: aku xpat la nk g uum next week tuk program yg ni lg.. sbb ade mslh yg xpat di elakkan..
xpela yg penting aku da pat bnyk input dr seminar ni. actually before terengganu seminar ni uat kat Negeri sembilan la. n then terengganu trus ke kedah n last skali melaka. berkemungkinan besar akan ke sabah sarawak awal taun depan. insyaallah.

0 Response to Bengkel Pembudayaan Penggunaan Lestari

Post a Comment

..::THaNK You FoR ReaDiNG mY eNTry..jGn LupE uTk kOmeN yE::.. keeP bLoGgiNG